AIF-2016 ro

Kosovo are planuri de integrare a reţelei feroviare cu cea europeană, construind o nouă linie

  • -

Kosovo are planuri de integrare a reţelei feroviare cu cea europeană, construind o nouă linie

În ceea ce priveşte Coridorul X, reprezentanţii companiei de Căi ferate din Kosovo au declarat, în cadrul Summitului Feroviar SEMN 2011 „Zilele Feroviare” organizat de Club Feroviar şi Asociaţia Industriei Feroviare din România, că în noiembrie 2010, s-a realizat studiul de fezabilitate privind modernizarea rutei paneuropene, iar staţiile de pe această linie au fost echipate cu sisteme de interlocking. De asemenea, „Cadrul de Investiţii pentru Balcanii de Vest a aprobat cererea noastră privind studiul de fezabilitate pentru reabilitarea liniilor ferate din partea de vest a ţării”, a declarat Sejdi Hoxha, Preşedintele Consiliului de Administraţie al Căilor Ferate din Kosovo.
Pentru companie sunt importante proiectele interne deoarece vor contribui la sporirea traficului prin realizarea colaborării cu statele vecine. „Ca proiecte viitoare, pentru noi este vital să stabilim relaţii cu alte state pentru a creşte traficul în special cel de marfă şi să putem să ne dezvoltăm activităţile. Sistemul feroviar din Kosovo este pe drumul cel bun”, a declarat Xhevat Ramosaj, CEO al Căilor Ferate din Kosovo.
Proiectul cel mai important pentru companie este cel de a realiza conexiunea cu reteaua feroviara europeana. Astfel, se intenţionează construcţia unei noi linii către Albania care va face legătura între Coridorul X, de pe teritoriul Kosovo, şi Coridorul VIII.
În scopul dezvoltării activităţii feroviare şi de promovare a transportului feroviar, de la 1 septembrie, Căile Ferate din Kosovo s-au divizat în două companii separate: administratorul de infrastructură şi compania care se ocupă de operaţiunile de transport feroviar. „Începând cu luna septembrie compania naţională de Căi Ferate, care cuprindea atât activităţile ce ţin de infrastructură cât şi cele de operaţiuni ale transportului de călători şi marfă, s-a divizat în două companii. Acest lucru ne va ajuta să lansăm mai multe proiecte feroviare şi să creştem traficul pe cele două ramuri de transport. De asemenea, s-a început elaborarea strategiei de dezvoltare a transportului multimodal, care cuprinde şi proiectele ce urmează să fie demarate pentru modenizarea infrastructurii”, ne-a declarat, Xhevat Ramosaj.
Pentru modernizarea infrastructurii feroviare, compania a decis ca implementarea proiectelor viitoare să fie realizată prin PPP sau prin finanţarea alocată de diferite instituţii financiare. „Pentru proiectele de infrastructură feroviară există două opţiuni. Să realizăm modernizarea liniilor pentru optimizarea vitezei de circulaţie la 120 km/h, costul estimat fiind de 174 de milioane de euro şi să realizăm construcţia a două linii paralele pentru a permite circulaţia trenurilor cu 160 km/h, costurile ridicându-se la 513 milioane de euro”, a precizat, în cadrul aceluaşi eveniment, Sejdi Hoxha.