AIF-2016 ro

Decidenți și sindicaliști, preocupați de echipamentele de protecție în domeniul feroviar

  • -

Decidenți și sindicaliști, preocupați de echipamentele de protecție în domeniul feroviar

Category : Evenimente , Ştiri

Modul cum sunt alese echipamentele de protecție în domeniul feroviar se poate transforma într-un adevărat câștig atât pentru angajat, cât și pentru angajator. Preocuparea privind acest aspect vine în contextul în care se observă necesitatea unei standardizări în domeniul feroviar a echipamentelor de protecție în functie de activitate, prin alinierea la normele internaționale, și respectarea normelor de protecție a muncii și legislației în vigoare. Decidenți din domeniul transportului pe calea ferată și metrou și sindicaliști din aceste domenii au participat miercuri la evenimentul ”Siguranța angajatului în domeniul feroviar”, organizat de Carieră Feroviară în România – CFiR, sub egida Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.

Un angajat sănătos și care nu suferă accidente de muncă este ceea ce-și dorește orice angajator. De aceea, alegerea unui echipament de protecție adecvat este esențială, iar decizia nu trebuie luată, așa cum, din păcate, se întâmplă în multe cazuri, mai ales la stat pe principiul ”prețul cel mai scăzut”. Cumpărarea unui echipament de protecție ieftin generează economii pe termen scurt, dar se poate transforma într-o adevărată catastrofă financiară pe termen mediu și lung.

 

Mai ales în cazul companiilor ai căror salariați lucrează pe teren, în aer liber și în prezența unor vehicule și utilaje cu tonaj mare, așa cum se întâmplă în domeniul feroviar. Un aspect pe care l-a subliniat directorul general al Telecomunicații CFR SA, Mihai Barbu, în deschiderea evenimentului de la Hotelul Marriott din Capitală. „În cadrul societății pe care o conduc, am 550 de oameni care lucrează în aer liber și care folosesc echipamente de protecție. Acestea sunt extrem de necesare și pentru ei, și pentru noi, ca angajatori, de aceea am ținut ca aceste echipamente de protecție să fie de calitate, angajații să aibă plăcerea de a le purta și să nu-i deranjeze, pentru că altfel nu le vor purta”, a spus Mihai Barbu, care este și președintele Consiliului de Administrație al Metrorex.



Rodrigo Maxim: ”Se constată necesitatea standardizării echipamentelor”

Importanța unor echipamente de protecție adecvate a fost atinsă și de Rodrigo Gabriel Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. „Condițiile de muncă și securitatea în muncă sunt foarte importante și se constată necesitatea standardizării echipamentelor de protecție în domeniul feroviar. În caz de accidente de muncă, folosirea unor echipamente de protecție inadecvate poate atrage răspunederea angajatorului. De aceea, calitatea acestor echipamente este foarte importantă pentru CFR Călători, pentru CFR SA și pentru toate companiile din domeniu, unde avem în Contractele Colective de Muncă anexe speciale referitoare la acestea”, a spus liderul sindical.



Dorina Panait: ”Trebuie soluții personalizate pentru echipamentele de protecție în domeniul feroviar”

La rândul ei, Dorina Panait, directorul general al companiei Alvirom, a subliniat faptul că echipamentele de protecție în domeniul feroviar nu trebuie doar vândute pur și simplu, ci ele trebuie însoțite de o consiliere constantă și de durată a clientului.

„Suntem singura companie din țară care oferă consultanță și soluții pentru a nu mai avea accidente de muncă. Nu ne preocupă doar să vindem echipamente de protecție, ci și să oferim soluții personalizate pentru fiecare client al nostru. De aceea, parteneriatele noastre sunt de lungă durată”, a spus Dorina Panait.

Următorul vorbitor de la prezidiu, directorul general al Astra Vagoane Călători Arad, Marian Mihail Călin, a recunoscut că, în urmă cu câteva zile, când încă nu știa că va participa la evenimentul de la București, l-a întrebat un coleg dacă nu poate face ceva pentru achiziționarea unui echipament de protecție mai bun pentru angajații săi. „Cea mai importantă pentru noi este securitatea salariaților cu care facem lucrul împreună”, a punctat el.

Francisc Gal, subsecretar de stat în Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, a ținut să precizeze, în luarea sa de cuvânt, că integritatea angajaților se poate transforma și în profit pentru angajatori. „Starea de sănătate a angajaților este un activ economic foarte important, la fel de important ca activitatea desfășurată”, a spus oficialul Ministerului Muncii.

Nepurtarea unui echipament de protecție adecvat poate avea efecte negative asupra siguranței feroviare

În context, profesorul Gabriel Popa, prodecan al Facultății de Transporturi din cadrul Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București și președintele Consiliului de Administrație al SNTFC CFR Călători, a făcut legătura cu ultimele evenimente nedorite produse pe calea ferată: „Pe zona aceasta de securitate și siguranță a angajaților mai avem foarte multe de făcut”. De asemenea, profesorul Popa a atras atenția și asupra aspectelor legate de disciplina muncii, spunând că foarte multe evenimente feroviare se produc din cauza aplicării conceptului ”lasă că merge și așa”.

Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a subliniat problema bolilor profesionale, care au ca efect creșterea numărului de zile de concediu medical, fapt care se răsfrânge în indisponibilitatea salariaților și, în final, în afectarea performanței companiilor.

În același trend s-a situat și Viorel Lucaci, șeful Serviciului Reglementări și Siguranță Feroviară din cadrul Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR). „Deficiențele sistemului feroviar în a achiziționa aceste echipamente de protecție și de a fi purtate de către salariați pot impacta asupra siguranței feroviare, în special la operațiunile de manevră și la transporturile de marfă. În zona infrastructurilor critice nu sunt de acord cu aplicarea criteriului <prețul cel mai scăzut>. În acest context, așa cum se cumpără, de exemplu, locomotive cu fonduri europene, nu văd de ce nu s-ar face același lucru și cu echipamentele de protecție”, a spus el.

În acest domeniu al accidentelor pe calea ferată, a intervenit și luarea de cuvânt, extrem de avizată, a directorului Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER), Laurențiu Dumitru. „Să facem achizițiile de echipamente de protecție luând în calcul prețul pe întreaga durată de viață, lucru care este prevăzut inclusiv de legislația europeană”, a spus el, în cadrul unei prezentări a domeniului de activitate și a responsabilităților AGIFER.

România poate adopta un standard national în domeniu

Cum spuneam în debutul articolului, se impune o standardizare pentru echipamentele de protecție în domeniul feroviar din România.

Despre acest aspect a vorbit în cadrul evenimentului cea mai avizată persoană, și anume Diana Iorga, expert principal în cadrul Asociației de Standardizare din România (ASRO). După ce a subliniat faptul că un echipament de protecție nu trebuie să fie nici cel mai ieftin, dar nu neapărat nici cel mai scump, ea a semnalat că există posibilitatea adoptării unui standard national în domeniul feroviar în ceea ce privește echipamentele de protecție. „Britanicii au făcut acest lucru. După adoptarea lui, standardul respectiv va putea fi apoi menționat în caietele de sarcini de la procedurile de achiziție publică”, a spus Diana Iorga, care și-a arătat disponibilitatea de a colabora în acest sens cu decidenții din industria feroviară românească.

Echipamentele ”fashion” și cele cu adevărat utile în munca pe teren

În partea a doua a evenimentului, Adrian Costea, consultant în Siguranța Muncii la Alvirom, a făcut o demonstrație practică, în care a prezentat două echipamente de protecție. Primul era format dintr-o geacă peste care se purta o vestă reflectorizantă. Deși foarte ”fashion”, geaca respectivă nu era impermeabilă, în caz de ploaie vatelina din ea se îmbiba cu apă și ajungea să cântărească 4 kg, iar angajatul risca să se îmbolnăvească. Al doilea echipament de protecție era format doar dintr-o geacă impermeabilă, din material fluorescent, cu mâneci cu două benzi reflectorizante, mult mai adecvat pentru scopul final. Participanții la eveniment au probat gecile Alvirom – printre ei și președintele Federației Sindicale Drum de Fier, Florea Dobrescu.

În final, importanța unui echipament de protecție adecvat a fost subliniată și de un client fidel al Alvirom, și anume Claudiu Ionescu, inspector de siguranță și securitate în muncă la Energomontaj SA: „Angajații noștri lucrează pe stâlpi. Dacă nu-i vede macaragiul, mor șapte oameni deodată”.


Siguranța angajatului în domeniul feroviar

Organizator:
Carieră Feroviară în România 

Sub egida:
Ministerului Muncii și Solidarității Sociale – Direc
ția Dialog Social

Cu sprijinul:
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Asociația Industriei Feroviare din România (AIF), Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR), Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER), Organismul Național de Standardizare din România (ASRO), Asociatia Inginerilor Feroviari din Romania (AIFR), Federația Mecanicilor de Locomotivă (FML), Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), Federația Sindicatelelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Federația Națională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane (FNFMCV), Federația Națională Sindicală “Drum de Fier”, Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri-UTCB și Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA București.

Partener media:
AGERPRES