AIF-2016 ro

SCRISOARE DESCHISA adresata Doamnei Ministru al Transporturilor ANCA BOAGIU

  • -

SCRISOARE DESCHISA adresata Doamnei Ministru al Transporturilor ANCA BOAGIU

Category : Ştiri

Stimata Doamna Ministru,

Asociatia Industriei Feroviare din Romania doreste sa va adreseze cateva puncte de vedere in problema anuntatei inchideri de linii din reteaua feroviara din Romania. In contextul recentei publicari a Cartii Albe a Transporturilor 2011, document strategic al Uniunii Europene, consideram ca si statul nostru trebuie sa faca demersuri reale pentru incurajarea cresterii mobilitatii marfurilor si pasagerilor in conditii prietenoase cu mediul.
Studiile stiintifice intreprinse sub egida Uniunii Europene au demonstrat constant superioritatea caii ferate in privinta reducerii poluarii, a ocuparii terenului si a descongestionarii traficului.
Punerea in aplicare a Proiectului de „HotarAre de Guvern pentru aprobarea inchiderii unor parti din infrastructura feroviara proprietate publica a statului, aflata in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si data in concesiune Companiei Nationale de Cai Ferate “C.F.R.” – S.A. si/sau proprietate privata a Companiei Nationale de Cai Ferate “C.F.R.” – S.A.”, publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, afecteaza in mod flagrant mobilitatea persoanelor si marfurilor pe teritoriul Romaniei, dupa cum urmeaza:
1. Analiza proiectului este viciata de lipsa de transparenta in ceea ce priveste identificarea sectiilor ce urmeaza a fi inchise si valorificate pe piata deseurilor. Proiectul de Hotarare de Guvern nu include lista liniilor propuse spre inchidere, impiedicAnd astfel o analiza reala si obiectiva a proiectului.
2. In intocmirea listei (Anexa 1, parte integranta a Hotararii de Guvern) nu a fost consultata nici o organizatie comerciala sau non-profit interesata in activitatea de transport feroviar. Lista ce a fost prezenta pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii doar in ziua de 25 martie (si ulterior retrasa) reflecta, conform opiniei noastre, interesele pe termen scurt ale intreprinderilor feroviare de stat. In incercarea de a diminua pe termen scurt cheltuielile salariale si cele cu intretinerea caii ferate, statul romAn urmeaza sa ignore prin aceasta Hotarare de Guvern proiectele de investitii ale operatorilor economici din Romania.
3. Propunerea de HotarAre de Guvern nu prevede o varianta alternativa celei de inchidere a sectiilor mentionate in anexa. Nu negam ca realitatile economice ale RomAniei actuale impun remodelarea retelei feroviare, dar consideram necesara incercarea de mentinere in stare functionala a sectoarelor de cale ferata cu potential in dezvoltarea unor regiuni. Propunem in acest sens lansarea unei campanii de comunicare a liniilor ce urmeaza a fi inchise, in scopul atragerii companiilor si a autoritatilor locale in proiecte de inchiriere, vanzare sau concesionare a liniilor de interes. Dupa derularea unei astfel de campanii si a licitatiilor aferente, consideram posibila actiunea de inchidere pentru liniile cu adevarat neinteresante.
4. Consideram obligatorie corelarea programului de inchidere de linii cu programele de investitii in calea ferata, angajate de Guvernul RomAniei si/sau CFR S.A. Inchiderea anumitor linii secundare trebuie astfel revizuita, inclusiv in contextul investitiilor de pe Coridoarele Europene si corelate cu prognozele de trafic pe termen mediu si lung. Consideram ca angajamentul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, luat prin Contractul de Activitate al CFR S.A. pentru perioada 2008-2011, privind includerea in bugetul sau, in fiecare an, a sumelor necesare pentru asigurarea reparatiilor infrastructurii feroviare publice si pentru stoparea degradarii tehnice a acesteia, trebuie sa fie respectata, inclusiv din aceasta perspectiva a proiectelor pe termen mediu si lung ale Romaniei. In sens contrar, proiectul curent ar putea impiedica implementarea corecta si eficienta a proiectelor de investitii de pe reteaua TEN-T.
5. Din lista ce a fost temporar facuta public pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, am identificat cAteva proiecte care denota o nepasare fata de cheltuirea banului public romanesc sau european. Dintre acestea Proiectul Ramnicu Valcea – Valcele este poate cel mai evident exemplu. Un proiect de investitii aflat in plina derulare pentru care s-au cheltuit in ultimii ani, conform informatiilor de care dispunem, intre 60 si 100 de milioane de euro si a carui utilitate pentru transportul pe axa Constanta – Bucuresti – Berlin este indiscutabil, prin scurtarea rutei cu 107 km si utilizarea unui traseu mult mai accesibil din punct de vedere geografic (consumul de energie mai redus, poluare atmosferica mai redusa) urmeaza a fi abandonat iar materialele rezultate a fi trimise la reciclat.
6. In aceasta situatie se afla si liniile de interes pentru transportul de calatori precum linia spre Snagov (Caciulati – Snagov Plaje), linia spre Slanic Prahova sau linia catre orasul Turda, pentru a da numai cAteva exemple. Procesul de urbanizare a Romaniei este astfel pus in pericol, populatiile din aceste zone fiind impiedicate sa aiba acces la viata economica si sociala a metropolei pe raza careia traiesc.
Luand in considerare punctele sus mentionate care reprezinta doar o mica parte a problemelor ridicate de o posibila inchidere a liniilor de cale ferata, va solicitam organizarea in regim de urgenta a unor dezbateri publice pe aceasta tema in scopul identificarii reale a solutiilor de finantare si a modului in care comunitatea economica si cea administrativa din Romania poate contribui la revitalizarea unei parti din sectiile vizate spre inchidere.

De asemenea, va solicitam sa puneti in dezbatere modul in care acest proiect modifica conditiile de operare ale CFR Marfa si a modului in care reducerea retelei feroviare afecteaza sau nu valoarea de piata a operatorului.
Nu in ultimul rand, va solicitam demararea unei dezbateri asupra unei noi strategii a sectorului feroviar din RomAnia, care sa tina cont atAt de documentele programatice ale Uniunii Europene, de situatia reala a sectorului feroviar si a economiei romanesti, cat si de faptul ca perioada de valabilitate a strategiei realizate in 2001 s-a terminat in 2010.

Asigurandu-va de intreaga noastra consideratie,

Stefan Roseanu,
Secretar General AIF