AIF-2016 ro

Industria de profil cere 2% din PIB pentru finantarea caii ferate

  • -

Industria de profil cere 2% din PIB pentru finantarea caii ferate

Category : Ştiri

„Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF) propune Parlamentului Romaniei o actiune concreta, un proiect de lege prin care sa fie identificate solutiile adecvate la subfinantarea caii ferate. Este in acelasi timp un pas concret prin care membrii AIF solicita o suma mai mare alocata finantarii caii ferate in Romania, a declarat, la 12 noiembrie, Stefan Roseanu, secretar general al AIF, cu ocazia organizarii unei mese rotunde cu tema „Poate fi calea ferata finantata? Raspunsul comunitatii feroviare la nepasarea autoritatilor”. Masa rotunda a reunit industriasi de profil precum si operatori feroviari privati, membri ai asociatiei, care si-au exprimat nemultumirea fata de lipsa unui sprijin adecvat aratat comunitatii feroviare, prin lipsa instituirii unui fond obligatoriu de finantare a caii ferate ce apare cu fiecare revizuire de buget. Actuala suma alocata sectorului feroviar de 0,57% din PIB plaseaza Romania pe ultimul loc in ceea ce priveste investitiile in calea ferata, comparativ cu celelalte tari ale Uniunii Europene care au o retea similara, sau de dimensiuni mai mari decat cea a Romaniei, si care au alocat numai pentru lucrarile la infrastructura feroviara 0,3%-05% din PIB.
Subfinantarea caii ferate in Romania a fost aspru criticata si de catre reprezentantii institutiilor europene de profil, prezenti la Summitul „Zilele Feroviare” 2009 organizat la Bucuresti de catre Club Feroviar si AIF.
Membrii AIF au solicitat cu ocazia mesei rotunde o suma pe care Guvernul sa o stabileasca pentru investitiile in calea ferata si care sa fie respectata ca atare, in special in momentul recalcularii bugetului de stat sau in momentul incheierii unui contract de activitate intre administratorul national de infrastructura feroviara si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.
Textul propus de asociatie, prevede ca totalul fondurilor anuale destinate finantarii sistemului de transport feroviar din Romania, prin bugetul de stat, sa reprezinte cel putin 2% din Produsul Intern Brut.
AIF si-a exprimat nemultumirea fata de faptul ca din actuala suma colectata prin plata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) peste 80% este folosita pentru plata salariatilor CFR, restul ce ramane nefiind niciodata suficienti pentru reparatii sau mentenanta adecvata, de investitii nici nu poate fi vorba.
Astfel, la un PIB estimat de calculele AIF la 520 de miliarde RON, membrii asociatiei propun o alocare de 2,6 miliarde RON pentru modernizarea infrastructurilor publice, 1,04 miliarde RON pentru reparatii curente si capitale ale infrastructurilor publice, 2,08 miliarde RON pentru modernizarea mijloacelor de transport, aceeasi suma este propusa si pentru reabilitarea si modernizarea metroului bucurestean, urmand ca 2,6 miliarde RON sa fie alocate pentru asigurarea transportului feroviar de calatori. Prin propunerea facuta de catre AIF rezulta astfel o suma de 10,4 miliarde RON alocata caii ferate in bugetul de stat pentru 2010.
Nemultumirea industriasilor feroviar vine si pe fondul promisiunilor Guvernului Romaniei, care in aceeasi perioada a anului trecut anunta investitii masive in sectorul transporturilor de 20% din bugetul de stat, insa in prezent, sumele alocat investitiilor in infrastructura de transport feroviara sunt nesemnificative. In plus, in 2009 din toate fondurile alocate sectorului transporturi, peste 80% au mers catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri (CNADNR) fapt ce contravine directivelor UE, ce solicita echilibru intre bugetarea modurilor de transport terestru.