AIF-2016 ro

Un cadru legislativ corect încurajează competitivitatea în transportul public

  • -

Un cadru legislativ corect încurajează competitivitatea în transportul public

Category : Ştiri

„Dacă vreţi să aveţi un transport feroviar competitiv, trebuie să îndepliniţi cadrul legal care trebuie să fie bine stabilit având în vedere toţi factorii implicaţi în sistemul feroviar. Pentru un transport performant şi competitiv, Germania are stabilit un cadru legislativ coerent atât pentru transportul feroviar, ce prevede, printre multe alte măsuri, accesul deschis tuturor operatorilor licenţiaţi, cât şi pentru transportul public, acest segment de piaţă fiind extrem de reglementat, se acordă concesiune unui operator pe o perioadă de 25 de ani per linie (în cazul tramvaiului şi metroului) şi de 8 ani (pentru transportul cu autobuzul). De asemenea, legea mai veche este adaptată noilor reglementări ale UE”, a declarat Hans Verner Franz, Preşedinte al Autorităţilor Europene de Transport Metropolitan (EMTA) şi CEOal  Verkehrsverbund Berlin Brandenburg (VBB), în cadrul conferinţei „Transportul feroviar de pasageri pe agenda mobilităţii durabile”, ce s-a desfăşura în perioada 28-29 martie 2012, la Sibiu, eveniment ce a fost organizat de Club Feroviar şi Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF).

Pe lângă un cadru legislativ, baza creşterii competitivităţii este dată de autorităţile de transport public şi de susţinerea proiectelor prin finanţare. „Finanţarea este vitală pentru un transport eficient, iar sursele de finanţare trebuie să fie clar stabilite. Spre exemplu, VBB are trei surse de finanţare. Din totalul investiţiilor în valoare de 2,05 mld euro pe an, 49% provine din bugetul federal al Berlinului şi Brandenburg (1 mld euro), 47 % provine din tarife (965 mil euro), restul de 4% (83 mil euro) fiind alocat de oraşe sau districte”, a explicat Hans Verner Franz.

Scopul companiei VBB este satisfacerea clienţilor axându-se pe diferite tipuri şi taxe de călătorie, de la preţuri standard bazate pe zone nu pe distanţe sau moduri de transport, la tarife valide pe perioade stabilite şi pe grupe selective de clienţi. Numărul călătoriilor a înregistrat creşteri, din 2000 numărul pasagerilor fiind în creştere cu 19,3%, iar în perioada 2009-2010, numărul a crescut cu 0,5%. De asemenea, tariful de venituri a crescut din 2000 cu 44,8%, iar în 2009-2010, cu 3%. În 2010, VBB a înregistrat 3,47 milioane de pasageri pe zi.

Pentru următoarea perioadă, VBB va lua în calcul strategiile privind dezvoltarea transportului public, ţinând cont de provocările impuse de scăderea finanţării, de schimbarea demografică, de scăderea populaţiei din zonele rurale, de creşterea taxei de acces la infrastructură şi a costurilor de acces în staţii, de creşterea traficului de biciclete.