AIF-2016 ro

Proiectele de dezvoltare nu vizeaza cu nimic încurajarea cetateanului de a trece la transportul feroviar

  • -

Proiectele de dezvoltare nu vizeaza cu nimic încurajarea cetateanului de a trece la transportul feroviar

Category : Evenimente , Ştiri

 Joi, 3 septembrie, Asociatia Industriei Feroviare din România (AIF) a organizat o dezbatere publica pe tema postarii pe site-ul Minsiterului Transporturilor si Infrastructurii, a documentului “Asistenta Tehnica pentru elaborarea Master Planului General de Transport”. Documentul pentru care s-au platit 2,5 milioane de euro, a fost semnat în decembrie 2006 între ministerul de resort si consultantul Louis Berger SAS. „Documentul pe care îl avem în dezbatere este important, pentru ca acesta, teorectic, va sta la baza tuturor operatiunilor de proiectare din România pe toate orizonturile de transport pe perioada 2008-2025. În baza acestui document principalele moduri de transport din România, feroviar, rutier, naval si aerian, completate de transportul combinat ar urma sa primeasca fonduri de la Uniunea Europeana doar pentru „proiectele” cuprinse în acest Master Plan”, a punctat Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din România (AIF), cu ocazia organizarii unei conferinte de presa pe marginea publicarii pe site-ul MTI a documentului ce vizeaza „Asistenta Tehnica pentru elaborarea Master Planului General de Transport. Reprezentantii industriei feroviare românesti se declara nemultumiti de capitolul dedicat transportului feroviar fata de cele ample dedicate transportului rutier si aerian, cu toate ca în aceasta a doua încercare de prezentare a unui Master Plan capitolul dedicat transportului feroviar este putin mai cuprinzator decât în cel anterior publicat anul trecut. Asociatia Industriei Feroviare din România (AIF) reclama faptul ca, în comparatie cu statisticile oficiale, un nou mod de evaluare a ponderii transportului feroviar fata de cel rutier cu autoturisme personale si rutier în transport public. Daca în statisticile oficiale se vorbeste de o participare de 27% a sectorului feroviar la piata transporturilor, în statistica realizata de consultantul Louis Berger SAS, ponderea feroviarului scade la 9% în conditiile unui procentaj de 50% pentru transportul auto si 40 % pentru transportul public rutier. „Din cele 400 de pagini ale documentului, primele 250 de pagini sunt practic inutile în care ni se prezinta realitatea economica a României. Din pacate, documentul nu face deloc referire la situatia actuala a cailor ferate române si a unei macar minime posibilitati de revigorare a acesteia. Proiectele cuprinse în studiu, putine la numar oricum, sunt practic copiate din proiecte mai vechi si mai noi ale MTI. Consultantul nu a cuprins în studiul sau proiecte de electrificare de linii de cale ferata, implementarea sistemului ETCS-ERTMS, nu se fac referiri la niciunul din cele Trei Pachete Feroviare sau macar posibilitati de dezvoltare a turismului”, a mai punctat Stefan Roseanu. Într-adevar consultantul atrage atentia asupra slabei finantari a sistemului de cale ferata, prognozând cifre ce reprezinta pierderi economice daca nu se va investi în infrastructura de transport. Dar, desi s-au platit bani pentru o analiza coerenta si propunerea unor politici de investitii în sistemul de transport feroviar, ne-am ales cu cifre, care erau mai mult sau mai putin cunoscute de catre cei din domeniu. „Continuarea subfinantarii caii ferate va genera, în economia româneasca, costuri externe cauzate de transportul rutier de 1,45 miliarde euro anual pâna în 2013 si de 7,88 miliarde de euro anual pâna în 2025″, a adaugat Stefan Roseanu.