AIF-2016 ro

Proiectarea initiala stabileste costul final al lucrarilor de infrastructura

  • -

Proiectarea initiala stabileste costul final al lucrarilor de infrastructura

Category : Ştiri

„Aproximativ toata industria feroviara europeana se plânge pe fondul crizei financiare, la fel si industria româneasca. Marii jucatori din piata de profil considera ca pe sectorul feroviar criza ar putea sa se faca simtita, în realitate, din a doua jumatate a anului 2010 si în 2011 pentru ca în acest moment functioneaza doar comenzile pe termen scurt, însa proiectele anuntate pentru revigorarea sectorului feroviar, care ar fi avut implicatii de anul viitor au ramas doar pe hârtie si în mass-media. De exemplu, marile proiecte din Franta sunt reduse la jumatate fata de cum au fost prezentate în mass-media, la fel se întâmpla în Germania, Italia si Spania. În România, lucrurile stau chiar mai rau si nu par sa se îmbunatateasca”, a punctat Stefan Roseanu, secretar general al Asociatiei Industriei Feroviare din România (AIF) cu ocazia unei mese rotunde pe tema „Pretul total al unui proiect: metode de reducere a costurilor”. Reuniunea a fost organizata, 21 mai, de catre Club Feroviar si AIF.
Tema este de larg interes pentru reprezentantii industriei feroviare dar si pentru clientul final, operatorul de transport sau administratorul de infrastructura, astfel încât participantii la reuniune au încercat sa dezbata problema reducerii costurilor necesare realizarii unui proiect. Cele mai multe referiri s-au îndreptat catre proiectele initiate de catre administratorul national de infrastructura CFR SA privind reabilitarea sectiunilor vitale circulatiei trenurilor dar mai ales cele ce privesc modernizarea sectiunilor de cale ferata apartinând Coridorului IV.
„În special pentru proiectele privind sectiuni mai mici de cale ferata ideea de împartire a lucrarilor pe loturi nu este viabila. Aceasta împartire poate ar fi mai potrivita când se lucreaza pe sectiuni mai mari de cale ferata”, a subliniat Corneliu Luscalov, directorul departamentului de infrastructura din cadrul AIF.
În România, costurile unui proiect sunt foarte ridicate pentru ca din diverse motive, din cauza unor probleme, lucrarile se întind pe durata mai multor ani, depasind termenul initial prevazut, ceea ce automat duce la marirea costului final. În plus, cea mai mare problema a finalizarii unui proiect, o constituie slaba finantare de la buget pentru investitii în infrastructura si incapacitatea de a absorbi fonduri europene destinate modernizarii. Din aceasta cauza au loc, de cele mai multe ori, întreruperi ale lucrarilor, acestea aducând pierderi atât beneficiarului, care se afla în imposibilitatea de a plati la timp cât si constructorului, care nu îsi primeste banii la timp. Însa nu numai capacitatea financiara afecteaza bunul mers al derularii unui proiect ci si capacitatea proiectantului în a oferi solutii viabile si la costuri mai mici.
„Succesul final al unui proiect depinde, în mare parte, de alegerea de catre client a unui proiectant care sa asigure faptul ca proiectul va fi derulat în conformitate cu caietul de sarcini si sa asigure obtinerea tuturor acordurilor necesare desfasurarii lucrarilor. Daca vrem sa avem un proiect cu mai putine riscuri, este necesar mai mult timp pentru evaluarea riscurilor de siguranta”, a punctat Cezar Ivana, directorul general al ISPCF.
„Este importanta protejarea industriei feroviare românesti în fata unor firme straine, mai putin specializate, care câstiga licitatii la preturi de dumping si apoi cauta alte companii cu care sa faca proiectele. De aceea consider necesara conditia pre-calificarii în momentul în care se anunta o licitatie”, a subliniat Dan Cernisov, presedintele AIF.
Una din ideile exprimate de catre participanti pentru reducerea costurilor unui proiect, este aceea ca acestea pot fi reduse simtitor prin numirea, sub conditia raspunderii totale, a unui antreprenor general, responsabil de executarea întregului proiect.