AIF-2016 ro

Scrisoare deschisa cu privire la proiectul Actului aditional la „Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011”

  • -

Scrisoare deschisa cu privire la proiectul Actului aditional la „Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011”

Category : Ştiri

Stimate Domnule Ministru,

Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF) doreste sa profite de invitatia Ministerului Transporturilor si Infrastructurii de a transmite observatii si comentarii la proiectul Actului aditional la „Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011” prin publicarea acestuia pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
Consideram ca este de obligatia noastra sa va atragem atentia cu privire la gravele implicatii pe care le are continutul Actului in cauza, atat pentru buna desfasurare a activitatii de transport feroviar dar si din perspectiva membrilor AIF sau a societatilor partenere, pentru buna functionare a sectorului furnizorilor de produse si servicii feroviare.
În ciuda declaratiilor si prevederilor binevoitoare din preambulul proiectului de Act aditional si a primelor articole ale acestuia cu privire la „aplicarea programelor de mentinere si/sau crestere a parametrilor tehnici si de exploatare optima a infrastructurii feroviare, CFR SA va actiona in sensul cointeresarii operatorilor ferovari, a programelor de crestere a cerintelor pietei de transport pentru transportul feroviar prin […] abordarea unor solutii tehnice în transportul feroviar compatibile/corelate cu cele din Uniunea Europeana, corespunzatoare programelor aprobate anual prin Actele aditionale” (Capitolul II, art.3 pct.(4), Asociatia Industriei Feroviare din Romania considera ca prin prevederile financiare ale prezentului act normativ se consfinteste înca odata subfinantarea cronica a infrastructurii feroviare romane, se condamna la perpetuare degradarea tehnica existenta a infrastructurii publice si se pecetluieste soarta furnizorilor feroviari care vor fi astfel lipsiti inca o data de obiectul activitatii lor.

Stoparea degradarii tehnice a infrastructurii publice

Afirmatiile noastre se bazeaza pe insusi textul proiectului de Act normativ dupa cum urmeaza:
-La art. 6 alin.(1) se prevede ca MTI „va aloca prin buget […] sumele de la bugetul de stat si din credite externe rambursabile si nerambursabile necesare pentru asigurarea reparatiilor infrastructurii feroviare publice si pentru stoparea degradarii tehnice a acesteia care, pentru anul 2009, sunt prevazute la punctul 1.1 din Anexa nr.1 la prezentul act aditional”
-In acelasi timp în Anexa 1, Capitolul I, pct (3) se solicita pentru mentinerea valorii raportului dintre Viteza existenta (Ve) si Viteza proiectata initial (Vpi) la valoarea actuala de 0,735 (ceea ce reprezinta stoparea degradarii tehnice a infrastructurii asa cum este prezentata in art.6 (alin.1), suma de 1,14 miliarde lei.
-Conform alocarilor pentru lucrari de reparatii la infrastructura feroviara publica pentru anul 2009 (a se vedea Anexa 1 Capitolul 1.1 si 1.2) suma totala dispusa este de 841 milioane lei.
-Observam astfel o diferenta de finantare de 300 de milioane de lei, numai la acest Capitol, intre suma solicitata si cea alocata.
Va atragem atentia la acest punct asupra faptului ca inregistram deja o degradare a raportului dintre Ve si Vpi de la 0,803 la 0,735, numai intre momentul publicarii „Contractului de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011” si cel al publicarii proiectului privind Actului aditional la „Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011” (în aproximativ 6 luni).
Avand in vedere perioada dificila prin care trecem precum si multiplele declaratii privind „necesitatea investitiilor masive, imediate, în infrastructura de transport publica – mai ales in perioada delicata prin care trecem” ne asteptam sa vedem valoarea raportului in cauza crescand – nu scazand – din punctul nostru de vedere, o propunere rezonabila ar fi macar BLOCAREA lui la 0,800, urmand ca de anul viitor, gradual, acesta sa creasca anual în rate de minim 0,050, urmand ca în maxim 4 ani sa reajungem macar la viteza proiectata initial – oricum mult sub viteza medie din Uniunea Europeana-.

Imposibilitatea planificarii necesarului investitional la nivelul furnizorilor

Analizand sumele estimate a fi necesare pentru a mentinerea raportului dintre Ve / Vpi in textul original al Contractului de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011 si cele din proiectul de Act aditional, constatam reducerea sumei de la 1,64 miliarde lei la 1,14 miliarde lei, desi in ultimile 6 luni nu putem vorbi de o apreciere a cursului Leu/Euro sau de deflatie.
Asa cum mentionam si in randurile de mai sus, starea infrastructurii s-a inrautatit, raportul scazand de la 0, 803 la 0,735 si avand in vedere micsorarea sumei alocate initial va continua sa scada radical, probabil coborand sub 0,700 numai pana la sfarsitul acestui an.
Scaderea acestui raport va duce la scaderea vitezei medii de circulatie – si asa extrem de reduse – cu implicatii majore asupra traficului de calatori si marfa; si asa in cautare disperata de clienti, societatile de transport calatori sau marfa – avand timpi din ce in ce mai mari de transport – se vor apropia si mai mult de colaps.
Aceasta diferenta intre evaluarile initiale si cele actuale o inregistram si in cazul sumelor necesare pentru modernizari (investitii pentru viteza de circulatie de 160 km/h), aici necesarul investitional scazand de la 2,28 miliarde lei la 1,60 miliarde lei.
Singurul capitol unde inregistram o usoara crestere este cel aferent sumelor necesare pentru ridicarea restrictiilor de viteza si eliminarea puncte periculoase de pe infrastructura feroviara publica, de la 1,07 miliarde lei la 1,19 miliarde lei.
Dorim sa va atragem atentia ca aceasta lipsa de predictibilitate, pe care o inregistram prin compararea celor 3 sume amintite mai sus, impiedica furnizorii feroviari sa isi realizeze planuri de afaceri viabile, sa deruleze programe de investitii si de cercetare si dezvoltare de produse moderne dar si sa mentina forta de munca in sectorul feroviar.

Stabilirea proiectelor prioritare pentru anul 2009

Revenind la prevederile art.3 alin. (2) si (3) unde se face referire la obligatia CFR SA de a executa lucrari de reabilitare, reparatii si modernizari care sa conduca la diminuarea numarului de zone si kilometri cu restrictii de viteza si puncte periculoase si tinand cont de putinii bani pe care Guvernul Romaniei doreste sa ii aloce activitatii de intretinere a infrastructurii feroviare publice, consideram oportuna si necesara stabilirea clara a programelor prioritare si respectarea obligatiilor de a asigura finantarea pentru lucrarile incepute.
In acest sens va atragem atentia asupra prevederilor Capitolului IV art.8 cu privire la programele prioritare de dezvoltare care dupa parerea noastra, nu denota o viziune de dezvoltare a sistemului de transport feroviar din Romania.
Astfel, lista programelor prioritare nu prevede o ierarhizare a acestora care sa permita acumularea graduala de valoare adaugata in calea ferata romana.
Spre exemplu, putem constata ca POS-T 2007-2013 ocupa pozitia 19 din 19 programe prioritare, realizarea caii ferate de mare viteza este pe pozitia 12, reabilitarea si modernizarea coridorului transeuropean IX ocupa pozitia 2, realizarea liniei noi de cale ferata Ramnicu Valcea-Valcele pozitia 5, etc.
Facand referire la prevederile Contractului de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011 si a propunerii de Act aditional, Asociatia Industriei Feroviare din Romania va solicita sa modificati acest tabel intr-unul de ierarhizare a prioritatilor si programelor care urmeaza a fi realizate in 2009, o ierarhizare a proiectelor de termen lung avute in vedere de MTI si CFR SA.
Consideram ca lista de prioritati pentru anul 2009 ar trebui sa fie formulata dupa cum urmeaza:
1. POS-T 2007-2013
2. Program de reabilitare si modernizare a coridorului transeuropean IV
2.1 Continuarea lucrarilor incepute pe sectorul Bucuresti-Constanta si Campina-Predeal
2.2 Pregatirea licitatiei si licitarea lucrarilor de constructie pentru sectiunea Brasov-Simeria, Simeria-Curtici
2.3 Pregatirea licitatiei si licitarea lucrarilor pentru Proiectul pilot ERTMS ETCS Nivel 2 pe linia Chitila-Crivina
3. Program de realizare a instalatiilor de centralizare electronica ale statiilor decale ferata
4. Program pentru electrificarea caii ferate
5. Program de realizare a infrastructurii de acces a noului pod peste Dunare de la Calafat – Vidin
6. Program pentru mentenanta elementelor infrastructurii feroviare pentru aducerea starii tehnice a acestora la parametrii operationali si de siguranta conform normelor UE de transport feroviar
7. Program de reabilitare si modernizare a infrastructurii feroviare de pe liniile in exploatare ale retelei CFR altele decat cele situate pe coridoarele transeuropene IV si IX
8. Program de promovare a proiectelor pentru mentenanta, reabilitarea si modernizarea infrastructurii feroviare din Romania
9. Program de modernizare si dezvoltare a retelei de telecomunicatii digitale si a informaticii feroviare pentru integrarea in sistemele europene
10. Program de modernizare a sistemului financiar-contabil si a managementului proiectelor de infrastructura feroviara
11. Program de modernizare a statiilor de cale ferata
Luand in considerare disponibilitatile reale de finantare si capacitatea de gestionare a proiectelor pe care o detine CFR SA, propunem ca celelalte proiecte prioritare sa fie mentinute in atentia gestionarului de infrastructura si sa pregateasca documentatia interna pentru generarea ulterioara de proiecte care sa fie propuse spre finantare, pe masura finalizarii proiectelor incluse in lista de prioritati propuse de catre AIF.

Nevoia cursivitatii proiectelor si finantarii

Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF) apreciaza importanta Contractului de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011 si a Actelor aditionale realizate pe perioada celor 4 ani de derulare a Contractului de Activitate, atat pentru stabilirea raporturilor dintre reprezentantii autoritatilor publice si administratorii de infrastructura cat si pentru posibilitatea de previziune a evolutiei pietei feroviare pe termen lung.
De aceea, va solicitam sa tineti cont, in redactarea finala a textului Actului aditional, de urmatoarele propuneri ale noastre:
1. Respectarea necesarului financiar al caii ferate pentru asigurarea calitatii tehnice a infrastructurii.
2. Corelarea sumelor estimate in Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011 cu cele din Actul aditional, astfel incat furnizorii feroviari sa isi poata realiza un plan de afaceri corecte si de dezvoltare
3. Raportul dintre Ve si Vpi s-a degradat deja de la 0, 803 la 0,735, ceea ce reprezinta incalcarea art.3 si a art.4 din Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011
4. Stabilirea unei liste de prioritati concentrata pe posibilitatile financiare si umane ale anului 2009, care sa aduca un plus valoare sistemului feroviar si sa contribuie la cresterea calitatii tehnice si a atractivitatii acestuia.

Stimate Domnule Ministru Radu BERCEANU,

Multumindu-va pentru posibilitatea acordata, in speranta ca observatiile noastre constructive vor fi luate in considerare la intocmirea Actului aditional la „Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011”, fiind siguri ca veti acorda transportului feroviar public sansa la o dezvoltare durabila binemeritata,

Va asiguram de intreaga noastra consideratie,

Presedinte AIF,
Dan CERNISOV

Secretar General AIF,
Stefan ROSEANU