AIF-2016 ro

Calea Ferata Romana in fata nepasarii

  • -

Calea Ferata Romana in fata nepasarii

Category : Ştiri


Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF) si Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER) au luat act de publicarea, de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, spre dezbatere publica a proiectului de Act aditional la „Contractul de activitate a Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru perioada 2008-2011”. Actul normativ cerut chiar prin textul original al contractului sus-amintit ar avea ca menire, din punct de vedere al initiatorului proiectului, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, stabilirea cadrului de lucru al administratorului national al infrastructurii feroviare publice, CFR SA.
In ciuda considerentelor binevoitoare incluse inca din art.4 al Contractului, prin care se stipuleaza ca CFR SA trebuie sa urmareasca obtinerea intensificarii traficului feroviar prin taxare atractiva si prin cresterea calitatii tehnice a infrastructurii, constatam atat din continutul contractului cat si din cel al anexelor sale o discrepanta intre declaratii si fapte. Sistemul de taxare al transportului feroviar ramane in continuare foarte ridicat in comparatie cu cel aferent transportului rutier (TUI-ul este de aproximativ 6 ori mai mare decat vinieta si, in plus, accizele la motorina sunt in continuare colectate si din sistemul feroviar), ceea ce contribuie la favorizarea transportului auto si la indepartarea clientilor si transportatorilor de mediul feroviar.
Amintim in acest context ca numarul de trenuri, de calatori si marfuri, care au disparut de pe calea ferata, de la inceputul anului si pana in momentul de fata, este de aproximativ 300 (intre 20-25% din numarul trenurilor ce se aflau inca in circulatie).
Revenind la obiectul discutiei – Actul aditional la Contractul de activitate al CFR SA pe perioada 2008-2011 – Asociatia Industriei Feroviare din Romania si Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania considera ca fondurile prevazute pentru anul 2009 pentru proiectele de mentenanta, reparatie si modernizare a infrastructurii feroviare alocate prin Legea Bugetului de Stat nr. 18/ 26.02.2009 si confirmate prin prezentul Act, sunt insuficiente pentru a asigura calitatea tehnica a infrastructurii feroviare in sensul cresterii vitezei de circulatie si a sigurantei. Acest lucru rezulta chiar din textul proiectului de act normativ, unde la Anexa nr.3 se estimeaza un necesar investitional de aproximativ 2,4 miliarde RON pentru lucrari de intretinere, reparatii si refacere a liniilor pentru eliminarea punctelor periculoase, in conditiile in care fondurile aprobate sunt la o treime din necesar.
Aceasta subfinantare conduce la incoerenta, in programele de dezvoltare ale operatorilor si furnizorilor feroviari, la descalificarea profesionala a acestora si chiar la falimentarea multora dintre acestia.
„Desi in Nota de Fundamentare se apreciaza ca acest Act aditional nu va avea implicatii sociale, Asociatia Industriei Feroviare din Romania si Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania subliniaza impactul profund negativ, pentru intreaga verticala feroviara, pe care il are lipsa de lucrari si investitii in acest sector economic, prin concedierea masiva sau trimiterea in somaj tehnic a multor angajati ai furnizorilor feroviari, iar somajul reprezinta intotdeauna cel mai mare impact social”, a punctat Stefan Roseanu, secretar general al AIF.
„Principul de ordine pe care se axeaza si spre care tinde domeniul transportului in Uniunea Europeana il reprezinta transferul urgent al transportului de marfa de pe sosele catre moduri de transport ecologice, in speta cel feroviar si naval. Scopul acestui transfer il constituie realizarea unui transport cat mai ecologic cu efect pozitiv referitor la consumurile energetice, la impactul asupra mediului inconjurator, reducerea accidentelor si blocajelor rutiere, dar mai ales reducerea consumului de CO2. Cu toate aceste preocupari si eforturi europene de promovare a transportului pe sina, in Romania, in sectorul economic, implementarile legislative actuale, inclusiv cele fiscale, promoveaza cu obstinenta transportul auto de marfa in detrimentul celui feroviar, care dupa cum stim, este ecologic. Se impune astfel ca fiind necesara o analiza serioasa a tuturor acestor fenomene si alinierea transportului pe sina autohton la cerintele si standardele UE, care sunt si cele logice in acest caz”, a punctat Constantin Pestrea, presedintele ATFER.
Continuarea, la nesfarsit, a politicii de subfinantare a infrastructurii feroviare si incurajarea tacita si financiara numai a sistemului de transport rutier, contribuie, pe de-o parte la distrugerea unei industrii care reprezinta avangarda dezvoltarii industriale romanesti, inseamna indepartarea traficului de pe calea ferata iar pe de alta parte impovararea generatiilor urmatoare care vor fi nevoite sa plateasca pentru reconstruirea unei infrastructuri atat de necesara formarii unei societati durabile, condamnarea la izolare si saracie a comunitatilor umane private de transportul feroviar, condamnarea la subdezvoltare si faliment a producatorilor care depind de transportul pe sina.
Solicitam astfel Ministerului Transportului si Infrastructurii si Ministerului Finantelor sa revizuiasca principiile de baza ale documentului supus in dezbatere si sa ia in considerare si costurile ascunse pe care le implica lipsa de investitii pe termen lung.