Zilele Feroviare 2011: Linia „Y” va deveni „coloana vertebrală” a traficului de pasageri în Polonia

Zilele Feroviare 2011: Linia „Y” va deveni „coloana vertebrală” a traficului de pasageri în Polonia

Category : Ştiri

Căile Ferate din Polonia, PKP PLK, derulează programe ambiţioase de dezvoltare a infrastructurii feroviare, una din cele mai dense din Europa, în special pentru transportul de mare viteză. Cu o lungime totală de 19.276 km, din care 5.500 km reprezintă de linii importante în traficul feroviar internaţional, infrastructura feroviară din Polonia este una din cele mai ofertante din punct de vedere al proiectelor de dezvoltare. Cei 5.500 km de cale ferată fac parte din coridoarele trans-europene de transport, precum şi din reţelele AGC şi AGTC.
„Scopul programului investiţional derulat de către PKP PLK îl constituie modernizarea liniilor de cale ferată la viteze de 160 – 200 km/h, pe reţeaua TEN-T, reînnoirea liniilor în conformitate cu parametrii proiectaţi în cazul în care modernizarea acestora solicită cheltuieli prea mari în timp ce rezultatele ar putea fi nesatisfăcătoare. Obiectivul mai cuprinde şi construirea de linii noi, printre care cele de mare viteză, în cazul în care, potrivit analizelor, modernizarea liniilor nu va aduce reziltate satisfăcătoare în ceea ce priveşte sporirea competitivităţii căilor ferate”, a precizat Miroslaw Kanclerz, director adjunct, Departamentul Cooperare Internaţională – PKP PLK şi vice-preşedinte RailNetEurope, cu ocazia participării la Summit-ul Zilele Feroviare 2011 “Relocarea facilităţilor de producţie de la Vest la Est. Oportunităţi şi provocări pentru dezvoltarea transportului feroviar din Spaţiul Extins al Mării Negre”, organizat la Bucureşti de către Club Feroviar alături de Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF), în perioada 4 – 5 octombrie.
Un al proiect important pentru Polonia este Rail Baltica, iar dezvoltarea acesteia pe teritoriul polonez implică ca prim pas modernizarea liniei Varşovia – Bialystock – graniţa cu Lituania, planificată pentru 2011 – 2014 şi, pasul al doilea, lucrările preliminare cu privire la perioada de modernizare 2014 – 2020.
Prima licitaţie referitoare la modernizarea liniei Varşovia – Bialystock – graniţa cu Lituania, pe secţiunea Varşovia Rembertow – Zielonka – Tluszcz (Sadowne) a fost anunţată la 24 septembrie anul acesta, în baza studiului de fezabilitate terminat în august 2011.
Un alt obiectiv al PKP PLK îl reprezintă construirea de linii de mare viteză şi conectarea acestora cu reţeaua europeană, în acest caz cel mai important proiect este Linia „Y” (Varşovia, Lodz, Poznan şi Wroclaw). Se planifică de asemenea şi modenizarea liniilor convenţionale pentru o conexiune facilă cu Linia „Y”. De asemenea, Magistrala Centrală Principală care este legată de Cracovia va fi adaptată la viteza de 220 km/h.
Reprezentantul PKP PLK a precizat faptul că două din cele nouă coridoare de marfă instituite prin Regulamentul 913/2010 traversează Polonia, Coridorul Baltic – Adriatic (Gdynia- Katowice- Ostrava/ Zilina- Bratislava/ Vienna/ Klagenfurt-Udine- Venice/ Trieste/ Bologna/ Ravenna/ Graz-Moribor-Ljubljana-Koper/ Trieste) şi Coridorul Central Est – Vest (Bremerhaven/ Rotterdam/ Antwerpen-Aachen/ Berlin-Varşovia-Terespol (graniţa polono-belarusă)/ Kowno).
Discuţiile vor fi continuate în cadrul următoarei ediţii ale Zilelor feroviare ce va avea loc în  perioada 8-9 octombrie 2012, la Bucureşti, şi se va axa pe dezbateri privind proiectele de investiţii în ţările din Spaţiul  Extins al Mării Negre.


Arhiva