Statele ECE investesc prea puţin în infrastructura feroviară

Statele ECE investesc prea puţin în infrastructura feroviară

Category : Ştiri

Statele din Europa Centrală şi de Est investesc prea puţin în infrastructura feroviară, comparativ cu statele din Vest, iar acest lucru se reflectă supra transportului de pasageri şi marfă, care pierde în cota de piaţă în competiţie cu transportul rutier.

„Dacă nu ai o infrastructură oferantă, nu te poţi aştepta la o creştere reală a comeptitivităţii şi nici la creşterea şi mutarea traficului de pe segmentul rutier pe cel feroviar. Statele din ECE investesc mult mai mult în infrastructura rutieră decât în cea feroviară, făcând comparaţie cu cele din Vestul Europei. Spre exemplu, în 2009, zona ECE a investit 13% din totalul investiţiilor destinate infrastructurii, pe când în Vest, s-a alocat finanţare în procent de 32%”, a declarat Libor Lochman, Director Executiv  al CER, în cadrul evenimentului „Conferinţele Club Feroviar” – „Dezvoltarea infrastructurii feroviare – politici, proiecte şi tehnologii”, desfăşurat în perioada 22-23 februarie 2012, la Sibiu (România) şi organizat de Club Feroviar şi Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF).

În Polonia, Bulgaria şi România, situaţia este critică, întrucât investiţiile în infrastructura rutieră predomină, iar printre ţările care stau „puţin mai bine, se află  Ungaria, Cehia şi Slovacia. În general, situaţia este dificilă, iar diferenţa dintre sectorul feroviar şi cel rutier se va adânci mai mult, dacă aceste tendinţe vor continua”, a precizat Lochman.

Creşterea cu 80% a traficului feroviar de marfă, până în 2050, poate fi o ţintă îndeplinită, numai dacă investiţiile vor fi direcţionate către proiectele de infrastructură feroviară, iar autorităţile vor conştientiza importanţa transportului feroviar.

„Este nevoie să se investească în proiectele ce au ca scop reducerea aglomerării şi a secţiunilor de cale ferată transfrontalieră şi de asemenea trebuie să se îmbunătăţească legăturile dintre modurile de transport – porturi, aeroporturi, platforme logistice, care necesită o bună conectivitate”, a menţionat Lochman.

CER a întaintat o nouă propunere legislativă privind Fondul European de Dezvoltare Regională care în prezent nu poate fi utilizat pentru proiectele de transport în multe regiuni dezvoltate, iar în acest sesn, propunerea CER constă în extinderea scopului Fondului în mai multe regiuni dezvoltate şi în curs de dezvoltare. Conform CER, cca 80% din finanţarea FEDR este alocată către operaţiunile din afara sectorului de transporturi.


Arhiva