AIF-2016 ro

Scrisoare deschisa adresata Doamnei Anca Boagiu, Ministru Transporturilor si Infrastructurii

  • -

Scrisoare deschisa adresata Doamnei Anca Boagiu, Ministru Transporturilor si Infrastructurii

Category : Ştiri

Stimata Doamna Ministru,

Asociatia Industriei Feroviare din Romania – AIF, doreste in primul rand sa va transmita, pe final de an 2010, aprecierile noastre pentru relansarea, mai ales in ultimele luni, a unor proiecte din domeniul transportului pe sina.
Lista de proiecte prioritare, prezentata la inceputul lunii decembrie, completata de licitatiile privind investitii in domeniul infrastructurii feroviare, deja lansate, ne dau speranta ca rolul caii ferate va redeveni unul important si pentru economia romaneasca.
Dorindu-ne ca investitiile preconizate sa reprezinte cu adevarat o valoare adaugata economiei romanesti, ne permitem insa sa aducem in atentie dumneavoastra urmatoarele:
1. Pozitia perimetrala a Romaniei pe harta Uniunii Europene cu importantul rol de granita estica reprezinta un factor de responsabilitate suplimentara dar si o oportunitate extraordinara de dezvoltare. Investitia continua in calea ferata reprezinta singura cale catre atragerea fluxurilor de marfuri iar in contextul intensificarii atractivitatii industriale in zona asiatica si a cresterii volumelor de transport pe axa est-vest, Portul Constanta este si va deveni in timp un pion foarte important pe esichierul transporturilor europene, marfurile descarcate aici traversand aproape intreg teritoriul Romaniei catre destinatii din Uniunea Europeana. In acest sens va solicitam sa acordati o atentie deosebita finalizarii urgente a investitiilor in santierele de pe relatia Bucuresti-Constanta si in general de pe intreaga distanta a Coridorului IV, Curtici-Constanta.
2. In afara asigurarea legaturii feroviare spre estul Romaniei observam ca si celelalte sectiuni transfrontaliere au fost si sunt in continuare neglijate. In acest sens va solicitam sa sprijiniti finalizarea investitiilor in zona podului Calafat-Vidin, dar si sa acordati atentia cuvenita investitiilor in sectoarele banatean si transilvan ale Coridorului IV Pan European. Proiectul de buget de stat pentru anul 2011 are prevazute sume total insuficiente demararii reale a lucrarilor in cele doua sectoare prezentate in strategia dumneavoastra. Alocarea insuficienta a fondurilor de la bugetul de stat pentru proiectele enumerate mai sus va face ca situatia neplacuta, din ultima perioada, sa continue si anume: pe plan intern, sectorul industrial, va ramane in continuare nesustinut in incercarea sa de depasire a vicisitudinilor generate de criza economica, ducand la reducerea continua a capacitatilor de productie si a numarului de personal angajat; pe plan international, va prelungi blocajul in traficul feroviar pe relatia Constanta-UE, indepartand si mai mult marfurile de pe calea ferata (reamintim ca datorita starii defectuoase a infrastructurii feroviare navetele transcontainer saptamanale pe relatia Rotterdam-Romania se opresc la granita romano-maghiara, marfa fiind transbordata pe camioane – cu toate consecintele neplacute generate de poluare, zgomot, vibratii, distrugerea prematura a carosabilului si nu in ultimul rand a accidentelor grave) si va determina mentinerea nivelului extrem de scazut de absorbtie a fondurilor europene pentru domeniul feroviar, putand chiar determina UE sa solicite rambursarea unor fonduri destinate acestor proiecte (pe motivul depasirii calendarului agreat – situatie deja valabila pentru unele fonduri PHARE sau ISPA).
3.Viziunea investitionala a bugetului de stat pe anul 2011 este din pacate parca in prelungirea proastei stari tehnice a infrastructurii feroviare si a materialului rulant aferent. Podul de la Gradistea, de pe cea mai veche linie CF din Tara Romaneasca care asigura principala legatura a Romaniei cu Bulgaria, este in continuare lasat in uitare, pe motivul includerii in Coridorul IX. Astfel s-a reusit aproape izolarea Romaniei de tarile din Peninsula Balcanica, transformand Coridorului IV intr-o investitie inutila, in conditiile in care, pana la finalizarea sa, traficul CF va ocoli Romania prin sud-vest. Concomitent, volumul lucrarilor de mentenanta este foarte mult sub necesarul infrastructurilor feroviare, determinand cresterea an de an a numarului de km scadent la reparatii, micsorand constant viteza trenurilor de calatori sau marfa. In acelasi timp, investitiile in parcul de material rulant al CFR Calatori sunt de asemenea reduse, politica bugetara defectuoasa facand ca la ora actuala, din lipsa pieselor de schimb necesare reparatiilor periodice, un numar impresionant de garnituri sa fie retrase in depouri.
4. Anul 2011 va fi desigur unul cheie in negocierea fondurilor ce vor fi alocate Romaniei in urmatorul exercitiu bugetar european. Intarzierile investitionale vor determina cu siguranta diminuarea fondurilor alocate, pe motivul incapacitatii de absorbtie. Totodata, dimensionarea gresita a proiectelor va duce la continua subfinantare a caii ferate si amanarea proiectelor de investitii (reamintim ca in proiectul initial de finantare prin POS-T, in perioada 2007-2013 urma sa fie finantata sectiunea CF dintre Curtici-Brasov si ca din pacate in urma reevaluarii, sectoarele propuse actual sunt Curtici-km 614 si Coslariu-Sighisoara, sectoare care reprezinta numai o treime din traseul initial).

Doamna Ministru,

Cunoscand intelegerea dumneavoastra pentru rolul sistemelor de transport durabile, ecologice si economice, cum sunt cele de infrastructuri feroviare, va solicitam sprijinul in a reconstrui corect calea ferata romana si a repozitiona mediul de afaceri feroviar din tara noastra in topul natiunilor europene.

Cu deosebita consideratie,

Dan Cernisov
Presedinte

Stefan Roseanu
Secretar General