AIF-2016 ro

Rolul transportului feroviar in strategia UE privind construirea noului buget european

  • -

Rolul transportului feroviar in strategia UE privind construirea noului buget european

Category : Ştiri

Transportul in strategia UE pentru construirea noului buget european are ca obiectiv reducerea dependentei consumului de petrol, care poate fi atins prin trei obiective pilon: realizarea unui sistem de transport competitiv si plin de resurse ce trebuie sa aiba un echilibru intre reteaua centrala si cea periferica, reducerea emisiilor de dioxid de carbon si realizarea unei retele eficiente.
„Accentul cade pe reducerea diferentelor intre reteaua centrala si cea periferica si trebuie identificate solutii ca aceasta retea sa trasforme transportul feroviar in cel mai atractiv mod de transport in special in noile state membre UE, deoarece s-a dovedit ca in statele vechi membre UE este atractiv mai ales pe distantele medii si lungi” , a declarat Jean-Marie Seyler, director al DG REGIO pentru Bulgaria, Cipru, Grecia si Romania, in cadrul unui seminar organizat de UNIFE si CER la Sofia.
Pentru a atinge obiectivele UE trebuie optimizate legaturile multimodale prin reducerea numarului de legaturi lipsa, dar si prin alocarea finantarilor in legaturile din zonele de granita (transfrontaliere).
O problema in stabilirea prioritatilor privind investitiile, noile state UE au pus accentul pe investitiile in relatiile est-vest, in timp ce UE considera importante si relatia nord-sud, ceea ce determina ca alocarea bugetului pentru 2014-2020 sa urmareasca si proiectele pe relatia nord-sud.
Pentru a fi rezolvate o parte din prolemele de finantare si definire proiecte, CE impreuna cu JASPERS ofera asistenta gratuita (necontabilizata national). problema realizarii proiectelor este foarte importanta desi UE, la stabilirea bugetului are un plan ambitios: din bugetul alocat pentru transporturi, 50% revine transportului feroviar, restul de 50% ramanand pentru celelate moduri de transport.
Cu toate acestea, „desi declaratiile oficiale evidentiaza investitiile de tip 50%-50%, realitatea ne arata ca in noile state membre aproximativ 80% din fondurile UE pentru transport sunt investite in transportul rutier, 18% in feroviar si 2% in naval. Inclusiv in bugetul UE pentru 2007-2014 se constata o discrepanta majora in defavoarea cailor ferate in conditiile in care alocarile bugetare totale europene sunt de 28,7 mld euro pentru sectorul feroviar si 40,3 mld euro pentru cel rutier. In aceste conditii se pune cu adevarat intrebarea daca se doreste o eficientizare a sistemului feroviar si o echilibrare intre modurile de transport”, a declarat Johannes Ludewig, director executiv al CER.
In ceea ce priveste complexitatea realizarii proiectelor feroviare, reprezentantul DG REGIO a mentionat ca proiectele feroviare sunt complexe si implica un sistem de decizie complicat, iar din aceasta cauza proiectele sunt intarziate ceea ce determina mutarea fondurilor catre alte proiecte care se realizeaza in mod mult mai rapid. „Obiectivul DG REGIO si JASPERS este de a defini mai bine aceste proiecte pentru evitarea greselilor facute in trecut” a declarat reprezentantul DG REGIO.
„Pentru a grabi absortia fondurilor europene, compania continua procesul de reorganizare prin programul cu asistenta de la Banca Mondiala. In cadrul programului administratorul de infrastructura din Bulgaria urmareste achizitia de utilaje de cale, reorganizarea activitatilor de intretinere a infrastructurii feroviare prin introducerea unui sistem de echipe mobile. Pentru reducerea pierderilor inregistrate, la solicitarea institutiilor financiare internationale, vom inchide liniile neprofitabile”, a declarat Milcho Lambrev, director general al administratorului de infrastructura feroviara din Bulgaria, NRIC.
De asemenea, Bulgaria doreste sa mareasca gradul de absorbtie privind fondurile europene prin lansarea de noi proiecte. „Bulgaria urmareste sa accelereze absorbtia fondurilor si a reusit sa trimita proiecte pentru 80% din fonduri UE, iar in perioada urmatoare vom lansa licitatiile, in acest timp, proiectele vizate pentru perioada exercitiului bugetar 2014-2020 au legatura cu Romania (Sofia-Vidin), Serbia, Macedonia, Turcia. Proiectele identificate se concentreaza pe legaturile de granita ale Coridoarelor”, a declarat Ivaylo Moskovski, ministrul Transporturilor din Bulgaria.
Seminarul organizat la Sofia (Bulgaria), in perioada 28-29 iunie 2011 a fost organizat de UNIFE si CER si a reunit factori de decizie importanti din domeniul feroviar, precum si reprezentanti ai instititiilor responsabile, Ministrul Transporturilor din Bulgaria, Ivaylo Moskovski, directorul executiv al CER, Johannes Ludewig, reprezentanti ai companiilor de cale ferata, ai operatorilor si companiilor din industria feroviara. Lucrarile de seminar au fost conduse de Michael Clausecker, director general al UNIFE si Stefan Roseanu, secretar general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania.