AIF-2016 ro

Neglijenta autoritatilor distruge calea ferata

  • -

Neglijenta autoritatilor distruge calea ferata

Category : Ştiri

 Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF) a luat act de gravul accident rutier survenit vineri, 14 August 2009, in zona Garii CF aferente localitatii Scanteia, judetul Iasi, cand, un tren de persoane a lovit un microbuz in dreptul trecerii la nivel cu calea ferata.
Asa cum s-a relatat si in presa, microbuzul care transporta persoane efectua, aparent, o cursa ilegala, neavand licenta de transport pentru ruta respectiva si, de asemenea, conducatorul auto, cu antecedente grave ?i repetate de incalcare a Legii Circulatiei Rutiere, a ignorat semnificatia semnalelor acustice si vizuale de la trecerea la nivel cu calea ferata.
Inconstienta conducatorului auto a condus la moartea a 14 persoane, precum si la importante pagube materiale prin distrugerea microbuzului, avarierea trenului si a elementelor infrastructurii feroviare. Consideram ca acest exemplu este, din pacate, doar un alt rezultat din lungul sir, datorat concurentei neloiale, pe care o exercita transportul rutier in fata celui feroviar, concurenta imposibil de ca?tigat de catre traficul feroviar, datorita ignorarii repetate de catre transportatorii rutieri de calatori sau marfa a Legii Circulatiei, incalcarea legislatiei de organizare a transporturilor dar si a legislatiei fiscale.
Lipsa unor controale eficiente din partea autoritatilor statului roman, situatie semnalata in mod repetat in mass-media, a permis proliferarea transportului ilegal, de persoane si de marfuri, a transportului care contribuie la cresterea evaziunii fiscale prin nedeclararea incasarilor efectuate dar si la distrugerea prematura a infrastructurii rutiere prin nerespectarea tonajului maxim admis pe osie. Cu aceasta incalcare continua a legilor, transportul feroviar nu poate concura dat fiind controlul strict efectuat la toate nivelele de organizare a traficului, ceea ce conduce la o discrepanta majora in tarifele practicate.
De asemenea, gravul accident de la Scanteia este si o reflectie a subfinantarii cronice a caii ferate (fapt semnalat in repetate randuri de catre asociatia noastra), deoarece reducerea continua a bugetelor de investitii si intretinere a caii ferate impiedica instalarea unor echipamente care sa sporeasca gradul de siguranta a acesteia, ce face diferenta intre calea ferata si transportul rutier. De exemplu, normele europene solicita eliminarea trecerilor la nivel si inlocuirea acestora cu pasaje supra sau sub denivelate. Insa tendinta continua de reducere a bugetelor a condus la desfiintarea unor treceri la nivel tocmai pentru a raspunde, in teorie, acestor cerinte europene dar ignorandu-se necesitatea de mobilitate a membrilor comunitatii.
Amintim de asemenea, ca in luna iunie 2009 Romania, alaturi de celelalte state membre ale Uniunii Europene, a marcat „Ziua Europeana Pentru Constientizarea Sigurantei la Trecerile la Nivel”, cu care ocazie CFR SA atragea atentia ca in Romania avem inregistrate 3.463 de cazuri de lovire a semicumpenelor la instalatiile de avertizare a apropierii trenurilor, din cauza indisciplinei participantilor la traficul rutier precum si 167 loviri a autovehiculelor rutiere de catre materialul rulant, iar in trimestrul I al anului 2009, deja 28 loviri a autovehiculelor rutiere de catre materialul rulant, cifre alarmante comparativ cu cele ale altor state din Uniunea Europeana.
Asociatia Industriei Feroviare din Romania solicita autoritatilor statului sa reconsidere cu seriozitate cauzele accidentului recent si sa le coroboreze cu alte incidente similare inregistrate la trecerile la nivel dar si cu accidentul din 10 mai anul trecut, de la Valea Calugareasca si sa considere ca a investi in infrastructura feroviara este cel pu?in la fel de necesara ca si investitia in infrastructura rutiera. Lipsa de investitii din ultimii 20 de ani transforma calea ferata, in mod artificial, intr-un sistem de transport decrepit, potrivnic dezvoltarii tarii, lipsit de atractivitate pentru calatori sau pentru transportul de marfa.
Tarile care au investit permanent in infrastructura feroviara, au demonstrat ca sistemul feroviar este un factor modernizator al comunitatii, duce la o dezvoltare durabila a acesteia, creste calitatea vietii pentru comunitatile deservita si nu in ultimul rand, siguranta transportului in tone/km si in pasageri/km este neegalat in comparatie cu orice alt de tip de transport terestru.