AIF-2016 ro

Întoarcere în timp: după investiţii de 1 mld. euro, trenul face până la mare tot cât făcea acum 20 de ani

  • -

Întoarcere în timp: după investiţii de 1 mld. euro, trenul face până la mare tot cât făcea acum 20 de ani

Category : presa scrisă

După cinci ani de reabilitări şi investiţii de peste 900 de milioane de euro, CFR se pregăteşte să anunţe prima victorie: începând de astăzi, durata unei călătorii cu trenul de la Bucureşti la Constanţa se va reduce cu o oră şi 30 de minute faţă de vara trecută, până la două ore şi 30 de minute.

Problema vizavi de această cale ferată este că şi în urmă cu 20 de ani drumul până la mare cu trenul avea aceeaşi durată, de două ore şi jumătate, astfel că reparaţiile pe care Mi­nisterul Transporturilor şi Infrastructurii le-a realizat nu aduc niciun progres faţă de începutul anilor ’90.

De asemenea, un alt neajuns al reabilitării căii ferate este faptul că numai patru trenuri rapid, din totalul de 20 de trenuri care circulă între Bucureşti şi Constanţa, vor parcurge distanţa de 224 de kilometri între cele două localităţi în două ore şi jumătate. Pe site-ul infofer.ro deja au apărut modificări privind durata călătoriilor începând cu 15 iulie, dar vor exista în continuare trenuri accelerat care vor parcurge aceeaşi distanţă în peste trei ore, unul dintre acestea, pe relaţia Bucureşti – Constanţa, ur­mând să parcurgă cei 224 de kilometri ai căii ferate în 3 ore şi 13 minute.

Lucrările la calea ferată spre litoral, care face parte din Coridorul IV de transport paneuropean, se vor încheia în 2012, urmând ca de anul viitor durata drumului de la Bucureşti la Constanţa să fie de două ore şi 15 minute, iar trenurile să circule cu 160 de kilometri la oră pe mai bine de 70% din tronsonul de 224 de kilometri, anunţă CFR.

Modernizarea acestei căi ferate se ridică la puţin peste 913 milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor prezentate de Ministerul Transporturilor.

Lucrările la reabilitarea liniei de cale ferată Bucureşti – Constanţa au început în 2006 sub conducerea lui Gheorghe Dobre, ministrul trans­porturilor, construcţiilor şi turismului la acea vreme, şi aveau ca termen iniţial de finalizare anul 2009.

“Deocamdată vom face doar două ore şi 30 de minute pentru că doar o parte din lucrări sunt finalizate şi, de ase­me­nea, există nişte perioade tehnice în care trenurile nu au voie să circule chiar la viteza maximă proiectată. Mai mult, trebuie să luăm în considerare şi faptul că podurile de la Feteşti-Cernavodă nu sunt încă finalizate şi că această porţiune, deşi de doar 2-3 kilometri, şi durata călătoriei creşte cu aproxi­mativ 15 minute”, a afirmat Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România.

 

Situaţia căilor ferate a fost puternic criticată la începutul lunii iunie de inginerii feroviari şi de oficialii Asociaţiei Generale a Inginerilor din România (AGIR), care au arătat că infrastructura din România ultimilor 20 de ani este dramatică din cauza dezinteresului Guvernului, în condiţiile în care nu există o strategie coerentă, iar infrastructura feroviară rămâne slab finanţată.Căile ferate române primesc de la buget mai puţine subvenţii decât administraţia drumurilor, cu toate că tendinţa în Uniunea Europeană este de încurajare a transportului pe calea ferată, mult mai nepoluant şi mai sigur. Anul trecut s-au alocat doar 50 de milioane de lei (12,5 mil. euro) pentru lucrări de reparaţii şi întreţinere a căii ferate, o sumă de cinci ori mai mică decât cea primită pentru drumuri.