AIF-2016 ro

Scrisoare deschisa adresata domnului Prim-ministru Emil BOC

  • -

Scrisoare deschisa adresata domnului Prim-ministru Emil BOC

Category : Ştiri

Dezvoltare durabila sau distrugere ireversibila

Stimate domnule Prim-ministru,

Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF) a luat la cunostinta de faptul ca actualul Guvern foloseste inca o data Fondul Monetar International drept scuza pentru continuarea distrugerii ireversibile a sistemului de transport feroviar public pe sina din Romania si a industriei conexe.
Evitand inca o data respectarea obligatiilor contractuale, necesare pentru asigurarea unui minim de confort si calitate pentru calatori, in calitate de reprezentant al cetatenilor in relatia cu companiile din sistemul de transport feroviar si cu metroul, actualul guvern isi demonstreaza inca o data lipsa de viziune manageriala prin sistarea/nealocarea fondurilor aferente METROREX – operatorul de transport cu metroul din Bucuresti -, Companiei Nationale de Cai Ferate „CFR” SA si Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori „CFR Calatori” S.A.
Consideram declaratiile domnului Tudor Serban, Secretar de Stat din Ministerul Finantelor Publice, conform carora Fondul Monetar International a cerut Guvernului actual sa elimine subventiile catre companiile mai sus mentionate, ca nefondate, pornind de la mai multe considerente dupa cum urmeaza:
1. In toate declaratiile publice, recente sau mai vechi ale reprezentantilor FMI, se arata ca subventiile transparente sunt considerate venituri oficiale, corecte pentru companii, nici intr-un caz „surse de secatuire a bugetului de stat si de crestere a deficitului” cum se arata in declaratiile oficiale ale Ministerului Finantelor Publice;
2. Statul roman, prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, a incheiat cu CFR Calatori si CFR SA contracte de activitate in baza carora statul roman, in calitate de beneficiar al serviciilor de transport ar trebui sa-si plateasca obligatiile. In consecinta, sumele care trebuiesc platite catre companiile feroviare, reprezinta contravaloarea unor prestatii comerciale si nu o compensatie, asa cum sunt inca considerate de catre Ministerul Finantelor;
3. Sistarea/nealocarea sumelor reprezentand plata activitatilor de transport feroviar vor adanci si mai mult starea tehnica critica in care se afla acest sector si, spre exemplu, compania de transport cu metroul va fi impiedicata sa execute lucrarile de intretinere curenta si sa inceapa investitiile recent anuntate chiar de catre dumneavoastra.
Drept consecinta, AIF solicita Guvernului Romaniei sa-si exprime clar punctul de vedere fata de transportul pe sina din Romania: sustinere, pentru o dezvoltare durabila, sau distrugere ireversibila, prin nealocarea nici macar a fondurilor minime necesare.
Asociatia Industriei Feroviare din Romania – AIF, reaminteste Primului – Ministru, Domnul Emil BOC, precum si Ministrului Finantelor Publice, Domnul Gheorghe POGEA, ca pentru sistemul feroviar din Romania bugetul alocat pentru lucrari de intretinere si reparatii a reprezentat, conform ultimelor estimari realizate de Comunitatea Feroviara Europeana, aproximativ 0,003% din PIB, comparativ cu 0,3% – 0,5% cat este alocat in celelalte tari cu o retea similara cu cea a Romaniei, ceea ce inseamna o propor?ie de 100 de ori mai mica in Romania.
Consideram ca alocarea urgenta a fondurilor necesare cheltuielilor de intretinere, reparatii, reabilitare sau modernizare, trebuie facuta separat fata de fondurile de salarii astfel incat, aceste sume sa fie utilizate pentru lucrarile prevazute si nu pentru plata drepturilor salariale si alte activitati de consum.
AIF constata cu regret ca si in acest an de criza Guvernul Romaniei, in loc sa identifice solutii pentru alocarea de fonduri suplimentare destinate investitiilor, care sa aduca plus valoare economiei romanesti si sa contribuie la mentinerea, salvarea si eventual la dezvoltarea industriei romanesti, ia din nou masuri ce vor duce fara dar si poate la noi falimente ce vor atrage dupa sine cresterea numarului de someri.
Atata timp cat calea ferata este considerata oriunde in lume coloana vertebrala a sistemului de transport de marfa si calatori, lipsa de initiativa economica din aceasta verticala economica va avea pe termen mediu si lung efectele directe nu numai asupra industriei feroviare dar si asupra economiei romanesti in ansamblu.

Cu respect,
Stefan Roseanu
Secretar General al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania