AIF-2016 ro

Constantin Axinia: anul acesta nu vor fi licitatii majore la calea ferata

  • -

Constantin Axinia: anul acesta nu vor fi licitatii majore la calea ferata

Category : Ştiri

„Din cauza crizei economice si a lipsei unor fonduri adecvate, precum si din cauza altor probleme, nu cred ca mai pot îndeplini ceea ce v-am promis acum sase luni, la reuniunile anterioare. Desi criza financiara exista, voi face tot ceea ce pot pentru a se simti efectele crizei cât mai putin. În prezent, ne confruntam cu o criza de lichiditati pentru cele trei companii feroviare de stat (CFR SA, CFR Calatori si CFR Marfa n.r.) dar speram ca prin interventia factorilor de decizie din Guvernul României sa iesim din criza. Daca nu investim si daca nu luam masuri de refacere a acesteia macar la parametrii initiali de functionare, imi este teama sa nu se repete evenimente ca cel de anul trecut de la Valea Calugareasca” a puntat Constantin Axinia, subsecretarul de stat pe probleme de transport feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, prezent la reuniunea organizata de catre Club Feroviar si Asociatiei Industriei Feroviare, la Bucuresti, în data de 18 iunie. Desi tema reuniunii AIF „Pretul total al unui proiect: metode de reducere a costurilor” este una de larg interes atât pentru furnizorii din industria de profil cât si pentru operatorii de transport de stat sau privati, cei prezenti la conferinta si-au exprimat mai degraba nemultumirea fata de lipsa acestor proiecte, care, pe fondul crizei, devin din ce în ce mai putine, decât nemultumirea fata de costurile proiectelor.
Astfel, printre participantii la reuniunea din 18 iunie s-au numarat Gheorghe Udriste, director general METROREX, Cristian Iordan, Centrul de Informare pentru Cultura de Securitate din cadrul Serviciului Român de Informatii, Cristian Petrescu, membru al Comisiei pentru industrii si servicii din Parlamentul României, Mihai Radulescu, director INDA Craiova, Cristina Nigriny, sef birou marketing SPIACT Craiova, Adrian Ciocanel, Vossloh Tehnica Feroviara, Gabriel Stanciu, director vânzari Siemens, Dan Cernisov, director general adjunct ISAF si pretedintele AIF, Corneliu Luscalov director infrastructura în cadrul AIF, Gabriel Stanciu, director general Alstom România si director material rulant în cadru AIF, Corneliu Maciuca, consilier OPREMAR si Octavian Udriste, administrator Sisteme Transport Consult.
„Pâna acum am initiat cu DGITF si Directia Juridica actiuni pentru modificarea HG 581/1998 prin care am solicitat Ministerului de Finante sa subventioneze calea ferata pe partea de investitii si de mentenanta pentru ca o diferenta între necesarul pentru investitii si mentenanta si sumele încasate prin TUI. Am initiat o HG referitoare la acordarea unor subventii marite pentru transportul de calatori, de stat si privat si acordarea unui ajutor din partea statului pntru achizitia si reconstruirea de material rulant perfomant adaptat noilor conditii de trafic, în vederea liberalizarii transportului international de pasageri”, a mai adaugat subsecretarul de stat, Constantin Axinia.
De la vorbe pâna la fapte, drumul e lung, iar faptele reale si palpabile sunt cele pe care le asteapta atât furnizorii din industrie cât si clientii finali, iar autoritatile responsabile par sa amâne luarea unor decizii favorabile industriei si întregului sector de transport feroviar. Reprezentantii industriei de profil, participanti la reuniunea AIF, si-au exprimat îngrijoarea fata de lipsa proiectelor si fata de lipsa sprijinului autoritatilor statului, beneficiarul direct al activitatii de transport feroviar.
Gabriel Stanciu, directorul departamentului de material rulant din cadrul AIF, a subliniat în fata reprezentantilor autoritatilor îngrijorarea întregului sector fata de lipsa unei strategii a ministerului de resort care sa sprijine dezvoltarea industriei si a activitatii de transport pe sina, lipsa care în final, este posibil sa rezulte în falimentarea majoritatii industriei feroviare românesti, în trimiterea în somaj a celor aproximativ 20.000 de lucratori din cadrul sectorului de industrie. Astfel, nu numai industria va avea de suferit ci si statul pentru ca prin falimentarea acestui sector, statul va pierde încasarea unor procente considerabile catre buget. Fara o strategie imediata si pliata pe nevoile acestui important sector al economiei, viitorul este incert.
Participantii au subliniat autoritatilor prezente situatia dificila în care se desfasoara zilnic activitatea de transport feroviar care, întotdeauna are de suferit în raport cu activiatea de transport rutier, vizibil favorizata an de an.
Desi subsecretarul de stat, Constantin Axinia si-a exprimat sprijinul pentru calea ferata, este la rândul sau la fel de pesimist ca si industriasii români în ceea ce priveste derularea unor proiecte viitoare si palpabile:”Din pacate, anul acesta nu cred ca veti vedea vreo licitatie majora la calea ferata”. Axinia a cerut însa tuturor celor prezenti sa faca front comun cu ministerul de resort pentru a putea obtine finantari si a scoate din impas calea ferata.
Prezent la reuniunea AIF, Cristian Iordan, reprezentant al Directiei Programe de Comunicare din cadrul Serviciului Român de Informatii (SRI), a subliniat necesitatea reglementarii situatiei si a protejarii infrastructurilor critice din România, printre care desigur se numara si cea de transport feroviar.
Participantii la reuniunea AIF au concluzionat câteva directii de actiune imediata pentru sprijinirea întregului sector de cale ferata din România. Prima, formularea unui punct de vedere comun prin intermediul unei Scrisori Deschise adresate Camerei de Comert si Industrii din Parlament si Prim-Ministrului Emil Boc prin care sa se puncteze problemele cu care transportul feroviar se confrunta, cea de-a doua directie propunerea unui act normativ pentru constituirea unei companii care sa administreze garile din România, a treia directie se va îndrepta catre constituirea unui raport ce va trimis SRI, raport în care se va sublinia starea critica a infrastructurii feroviare. Un al patrulea punct de vedere îl va constitui formularea unor propuneri comune pentru a fi trimise MTI si care vor face referire la reglementarea Legii Transporturilor Feroviare.