COMUNICAT DE PRESĂ – Acarul Păun, vinovatul pentru accidentul de la RATB

COMUNICAT DE PRESĂ – Acarul Păun, vinovatul pentru accidentul de la RATB

Category : Ştiri

În ultimele ore, Bucureştiul a trăit experienţa unui accident de tramvai soldat cu
victime umane. Deşi transportul pe şină este caracterizat printr-un număr redus al
incidentelor şi printr-un grad mare de siguranţă, accidentul înregistrat de RATB în
Pasajul Lujerului constituie o provocare pentru creşterea gradului de siguranţă şi crearea
premiselor pentru construirea şi dezvoltarea unor reţele de tramvai rapid, modern şi de
mare capacitate.
Asociaţia Industriei Feroviare (AIF) doreşte ca experienţa pozitivă a sistemului
feroviar în ceea ce priveşte gestionarea problemelor de siguranţă în trafic să fie
introdusă şi la nivelul sistemului de tramvai. Aceasta în condiţiile în care proiectele de
modernizare a reţelelor de tramvai din Bucureşti şi din celelalte oraşe ale ţării s-au
concentrat pe lucrările civile, cu impact pozitiv în creșterea vitezelor de circulație, dar
fără a pune accent și pe sistemele de automatizare și siguranță. Evenimentul de la
Bucureşti ne arată faptul că în condiţiile unui sistem de metrou uşor sau tramvai rapid,
vechile proceduri de gestionare a traficului sunt depăşite, iar experienţa reţelelor similare
din ţările din vest trebuie importată şi în cazurile din România. Lipsa unui sistem de
gestionare a siguranţei traficului a împiedicat până în acest moment RATB să identifice
problemele şi respectiv soluţiile de rezolvare a acestora.
Luând modelul sistemului feroviar, AIF solicită în primul rând RATB, dar şi celorlalţi
operatori de tramvai din ţară, să evalueze şi să identifice soluţiile pentru introducerea unor
sisteme de dispecerat al traficului, sisteme de protecţie automată a tramvaiului şi adoptarea
unor proceduri de investigare şi evaluare tehnică a cauzelor incidentelor care să permită
eliminarea surselor acestora.
Deşi accidentul din Pasajul Lujerului poate fi considerat un accident de sistem şi
vatmanul o victimă a sistemului, primele direcţii ale investigaţiilor au fost înspre
identificarea unui acar Păun. În opinia noastră, accidentul nu poate fi considerat ca unul
rutier şi de aceea este necesară analizarea tuturor factorilor ce au contribuit la
producerea acestui incident. Nu trebuie să uităm că blocarea liniilor de tramvai pe fondul
problemelor tehnice nu este un lucru rar şi de fiecare dată traficul nu este gestionat în
vederea evitării carambolurilor.
Luând în considerare toate argumentele enunţate mai sus, AIF solicită
operatorilor de transport public și autorităților locale să accepte organizarea de
investigații tehnice independente în cazul unor astfel de evenimente (după modelul
sistemului feroviar şi metroului), introducerea unor sisteme de dispecerizare a traficului
pe reţeaua de tramvai, introducerea unor sisteme de siguranță și semnalizare şi
finalizarea programelor de achiziţii de tramvaie noi, dotate cu echipamente la standarde
europene.


Arhiva