AIF-2016 ro

CFR Marfa ar trebui privatizata prin listarea la bursa ca sa nu-si piarda identitatea

  • -

CFR Marfa ar trebui privatizata prin listarea la bursa ca sa nu-si piarda identitatea

Category : presa scrisă

Autor: Catalin Lupoaie

CFR Marfa este una dintre principalele companii care urmeaza sa fie privatizate de Guvern pana in primavara anului viitor potrivit negocierilor cu Fondul Monetar International (FMI), insa companiile din sectorul feroviar considera ca vanzarea catre un investitor strategic ar conduce la pierderea identitatii CFR Marfa, cea mai buna varianta fiind listarea la Bursa. CFR Marfa are in prezent o cota de piata de 50% pe transportul feroviar de marfa si are extindere la nivel national.

“Listarea la bursa ar fi cea mai transparenta metoda de atragere a unor investitori straini si in acest caz CFR Marfa nu-si va pierde identitatea. Daca luam exemplul Ungariei, unde Rail Cargo (divizia grupului austriac OBB, controlat de stat – n.r.) a preluat MAV Cargo si i-a schimbat deja denumirea in Rail Cargo Ungaria, urmand sa ajunga doar o subsidiara a grupului austriac”, afirma Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIFR), care reprezinta interesele a 20 de companii, cu afaceri anuale de circa 1 mld. euro. Transportul feroviar de marfa este vazut de majoritatea statelor ca o activitate strategica, prin care un guvern poate sa sprijine sau sa controleze un anumit sector din industrie, in functie de necesitati. De aceea, tari precum Germania sau Austria detin controlul operatorilor de transport de marfa DB Schenker (parte a Deutsche Bahn) si Rail Cargo (parte a grupului OBB), care au cautat in ultimii ani sa se extinda in regiune. Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat inca de la sfarsitul anului trecut ca intentioneaza sa scoata la privatizare CFR Marfa in perioada 2010-2011 si estima ca statul va avea de castigat peste un miliard de euro din vanzarea companiei. “CFR Marfa poate fi atractiva pentru investitorii straini, dar si pentru cei locali, avand in vedere logistica companiei si numarul mare de triaje si depouri pe care le detine, astfel incat cel care o cumpara nu va fi nevoit sa faca investitii masive in infrastructura. Insa sunt sceptic cu termenul propus pentru realizarea privatizarii (primavara lui 2011 – n.r.), pentru ca este deja al saptelea sau al optulea anunt de privatizare al Guvernului si pana anul viitor pot sa apara iar modificari de strategie”, afirma Roseanu. CFR Marfa ar putea fi mai atractiva anul viitor pentru investitori, avand in vedere ca si-a propus pentru 2010 profit zero, dupa ce in 2009 a avut pierderi de 78 mil. euro. Veniturile estimate pentru anul acesta se ridica la 292 mil. euro, mai mult cu 8% mai mult fata de anul trecut, potrivit proiectului de buget. Compania a fost pe profit pana in 2007, doar criza si managementul slab au determinat-o sa treaca pe pierdere. Operatorii privati precum Grupul Feroviar Roman sau Unifertrans au dovedit ca sectorul transportului de marfa poate fi profitabil. Transportul total de marfa a scazut anul trecut cu 24%, pana la 50,6 milioane de tone, din cauza reducerii activitatii din sectorul industrial, care a condus la diminuarea drastica a comenzilor pentru transportul de marfa. “Activitatea industriala este la pamant, volumele sunt mult mai jos fata de acum doi ani, dar asta nu inseamna ca aceasta situatie se va mentine pe o perioada lunga. Odata cu revenirea economiei, isi va reveni si industria si implicit comenzile pentru transportul de marfa”, spune Roseanu. Presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, considera ca prin privatizarea CFR Marfa se incearca distrugerea societatii, careia in ultimii trei ani i-a scazut valoarea de la 5 mld. euro la 2 mld. euro. Mantescu considera ca o privatizare nu se poate face “peste noapte”, ci trebuie prezentat un program de privatizare.

 

Sursa: http://www.zf.ro/eveniment/cfr-marfa-ar-trebui-privatizata-prin-listarea-la-bursa-ca-sa-nu-si-piarda-identitatea-6110569/