Autorităţile trebuie să regândească transportul public care are nevoie de finanţare pe termen lung

Autorităţile trebuie să regândească transportul public care are nevoie de finanţare pe termen lung

Category : Ştiri

„Pentru perioada 2014-2020 autorităţile implicate în transport ar trebui să negocieze bugetul acordat sectoarelor economice, iar transportul public ar trebui să fie prioritar. Parcul de vehicule necesită să fie înnoit întrucât majoritatea sunt învechite. În următorii 7 ani, transportul local trebuie să se axeze pe vehicule ecologice, iar începând cu 2016, România ar trebui să achiziţioneze vehicule cu motoare ecologice, bazate pe tehnologii prietenoase cu mediul. La nivel naţional, oraşele au nevoie de cca 2000 de autobuze, iar autorităţile ar trebui să înceapă să dezvolte segmentul transportului feroviar şi să aloce bani pentru investiţii”, a declarat Adrian Popa, Director General al Tursib  şi Vicepreşedinte URTP, în cadrul conferinţei „Transportul feroviar de pasageri pe agenda mobilităţii durabile”, organizat de Club Feroviar şi Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF), eveniment  desfăşurat în perioada 28-29 martie 2012, la Sibiu.

A doua zi a evenimentului a fost desfăşurată pe două sesiuni paralele, una fiind dedicată colocviului tehnic privind materialul rulant, iar cealaltă pe locul transportului public în dezvoltarea metropolitană, în cadrul căreia au avut loc discuţii intense cu privire la contribuţia transportului public la dezvoltarea economică la nivel local, regional şi naţional, la necesitatea reglementării legislaţiei pentru încurajarea transportului public şi investiţiile în acest domeniu.

Necesitatea implicării autorităţilor în investiţii privind achiziţia de vehicule conform noilor cerinţe europene a fost susţinută şi de Melente Horoba, Director General al companiei de transport Transmix Bistriţa, ce a menţionat faptul că „statele din Europa Centrală şi de Est au un parc de vehicule cu o vechime medie de 10-12 ani, în timp ce în statele din Europa de Vest media fiind de cca 5 ani. Conform UITP, în 2008 România vechimea era de peste 14 ani. desigur că există excepţii precum marile oraşe care au achiziţionat autobuze noi, dar la nivel naţional este nevoie de înlocuirea vehiculelor. Sperăm ca în perioada următoare autorităţile să conştientizeze importanţa transportului public şi să se implice activ”, a explicat Horoba.

În acest context, o importanţă deosebită trebuie să se acorde transportului pe şină, care îndeplineşte criteriile UE cu privire la impactul asupra mediului şi îndeplinirea cerinţelor privind pieţele de transport. „Pentru dezvoltarea economică, România trebuie să aibă un sistem de transport bine dezvoltat şi să investească în achiziţia de material rulant. Transportul public are nevoie şi de autobuze ecologice, dar, primordial este transportul feroviar, care trebuie promovat în mod activ. Pentru acest lucru, trebuie să fie implicate asociaţii ce susţin acest mod de transport, dar şi necesitatea implementării politicilor UE în domeniu. Trebuie să determinaţi autorităţile să conştientizeze că transportul public înseamnă investiţii pe termen lung, nu scurt. Exemplu sunt marile oraşe ale Europei au implementat strategii noi privind finanţarea transportului public pentru creşterea cotei de piaţă şi au reuşit. Spre exemplu, în Paris, pentru susţinerea investiţiilor din transportul public, fiecare companie plăteşte o parte taxe care este redirecţionată către proiectele din transportul public. Cca 30% din investiţii au fost susţinute din astfel de taxe. România trebuie să identifice posibilităţi viabile privind finanţarea transportului public. Dacă veţi avea un sistem de transport calitativ, cetăţenii vor fi încurajaţi să utilizeze transportul public şi nu cel individual. Spre exemplu, conform datelor, în Berlin numărul de autovehicule scade anual. Pot să spun că finanţarea influenţează societatea, iar în acest context este nevoie să regândiţi transportul public pentru termen lung şi să promovaţi intens acest mod de transport”, a declarat Hans Verner Franz, Preşedinte al Autorităţilor Europene de Transport Metropolitan (EMTA) şi CEOal  Verkehrsverbund Berlin Brandenburg (VBB).

 


Arhiva