Asia Centrală intră în competiţie cu Europa, la capitolul investiţii în infrastructura feroviară

Asia Centrală intră în competiţie cu Europa, la capitolul investiţii în infrastructura feroviară

Category : Ştiri

Conform statisticilor Uniunii Europene, creşterea continuă a preţului petrolului nu determină, încă, scăderea traficului rutier, ci din contră: consumul va creşte până în 2050 la 100 mil barili/zi, de la 84 mil barili/zi, iar numărul automobilelor va fi, până în 2050, de trei ori mai mare, ajungând la 2,2 mld automobile. În acest context, transportul feroviar are cel mai important rol, iar dacă nu se vor demara proiectele de atragere a transportului către calea ferată, UE riscă să aibă aceste statistici în termeni reali.
„Reducerea traficului rutier se poate realiza prin reglementarea legislaţiei. Conform acestor statistici, emisiile vor creşte semnificativ, însă dacă vom reglementa sistemul de transport prin implementarea unor măsuri drastice, vom contribui la mutarea traficului rutier pe calea ferată. Nu este vorba doar de traficul de marfă ci şi de cel de pasageri, pentru care serviciile de mare viteză sunt cele mai calitative furnizate de transportul feroviar”, a declarat Zoltan Kazatsay, Director Adjunct General Directorate DG MOVE, Comisia Europeană, în cadrul evenimentului Zilele Feroviare 2011, organizat de Club Feroviar şi Asociaţia Industriei Feroviare din România, ce a avut loc în perioada 4-5 octombrie 2011 la Bucureşti.
Proiectele feroviare beneficiază de fonduri UE care va aloca o parte din bani prin Politica de Coeziune, însă, din 82 mld euro, doar 23,6 mld euro sunt alocaţi proiectelor feroviare, în timp ce 41 mld sunt finanţări pentru proiectele rutiere. Pentru perioada următoare, transportul feroviar are nevoie de investiţii majore pentru încurajarea traficului, iar UE trebuie să se implice din ce în ce mai mult”, a declarat Jeremie Pelerin, Director Relaţii Externe al UNIFE.
Necesitatea investiţiei şi promovarea transportului feroviar a fost susţinută şi de Anzor Glonti, Specialist comisia de Politici şi Strategii de Dezvoltare a OSJD. „Reţeaua feroviară a OSJD acoperă atât state asiatice cât şi europene. Rutele de transport ce leagă Asia de Europa necesită investiţii, deşi OSJD a alocat finanţare masivă pentru proiectele de modernizare. În acest sens, facem apel la Uniunea Europeană să se implice în acest proiecte pentru ca împreună să reuşim să avem o infrastructură performantă care să asigure un transport performant”, a declarat reprezentantul OSJD.
Putem spune că Asia intră în competiţie cu UE la capitolul investiţii în infrastructura feroviară pentru a asigura transportul regional dar şi pentru a realiza legături performante cu statele europene. „Asia Centrală investeşte masiv în infrastructura feroviară, întrucât
doreşte să aibă un transport performant. Kazakhstan este una din ţările care investeşte enorm în proiecte feroviare, iar cel mai recent proiect este relocarea portului Baku, un proiect ce ridică mari provocări, dar care va contribui semnificativ la creşterea economică a ţării şi regiunii. Şi Turcia se bazează pe transportul feroviar din ce în ce mai mult. Există rute, atât pentru transportul feroviar cât şi pentru ferry boat, rute ce au un potenţial foarte mare pentru traficul pe relaţia Europa-Asia. Dacă nu facem nimic pentru transportul feroviar, există multe proiecte rutiere care vor absorbi finanţarea iar transporul feroviar îşi va pierde importanţa”, a declarat Helmut Meelich, Project Manager în cadrul UNECE.

 


Arhiva